image5,,Powiedz mi,a zapomnę

Pokaż ,a zapamiętam 

Pozwól  mi działać, a zrozumiem"

 Konfucjusz
 
Nauka poprzez zabawę jest nieodłącznym elementem w edukacji przedszkolnej.Rozwija wśród dzieci ich naturalną pasję odkrywania świata. Zabawa badawcza  jest działaniem swobodnym,spontanicznym, gdyż dziecko podejmuje ją z własnej woli aby zaspokoić  potrzeby poznawcze. Dla dziecka najważniejsze jest samo działanie.Czas jest uwarunkowany zjawiskiem, które dziecko bada. Dziecko nie tylko powtarza i zapamiętuje określone czynności lecz także zdobyte doświadczenia wykorzystuje w innych sytuacjach.  Tak zrobiły przedszkolaki z grupy ,,Jagódek" i ,, Żabek".  W czasie ferii zamieniły się w małych naukowców.  Wykorzystując dostępne i bezpieczne materiały, wykonywaly eksperymenty.  
Na pierwszych zajęciach poznały zjawisko rozpuszczalności mydła. W wyniku obserwacji wyciagneły  natępujący wniosek: mydło szybciej się rozpuszcza w ciepłej  wodzie. Na zakończenie  ogromną radość  sprawiło im dmuchanie baniek mydlanych.  
Następny  eksperyment polegał na zrobieniu wulkanu i spowodowaniu żeby  nastąpił wybuch.  Ale było  zaskoczenie i wielka radość..
,,Lampa lawa"- kolejne odkrycie i radość  w oczach podczas  obserwacji. Dzieci wyciagnęły wniosek : olej jest lżejszy od wody  i wypływa  na  wierzch. . 
Badaniu ,obserwacji i odkrywaniu towarzyszyło napięcie, które  dostarczało przedszkolakom różnorodnych przeżyć: 
zadowolenia, satysfakcji,radosci z tego,że  coś poznały, odkryły, doszły do jakiegoś  wniosku. Ten ładunek pozytywnych emocji jakie niesie ze sobą  zabawa badawcza sprawia ,że  ma ona ogromny wpływ na rozwój i wychowanie dziecka.image0image1image2image3image6image4image7image8image9image10image11