TRADYCYJNY SAD

Odsłony: 3480

ddd21Fundacja Banku Ochrony Środowiska zaprosiła naszych uczniów do udziału w 4. edycji ogólnopolskiego konkursu grantowego Tradycyjny Sad. Projekt ma za zadanie szerzenie wiedzy na temat starych odmiandrzew owocowych, naturalnych sposobów ich pielęgnacji oraz zwiększenie różnorodności biologicznej w naszym kraju. Chętnie przyjęliśmy zaproszenie. Będziemy wzbogacaćteren  szkoły o sad z tradycyjnymi odmianami czereśni, jabłoni, grusz i śliw.

To My - „Dziesiątka”

Stworzyliśmy LOGO grupy.

dddd10

Skład „Dziesiątki”:

  • Nina Czyżowska
  • Martyna Hyży
  • Patryk Faron
  • Jakub Florian
  • Patrycja Wojciechowska
  • Sebastian Policht
  • Zuzanna Wojnicka
  • Fabian Rola
  • Hanna Respondek
  • Kacper Kolski

Dlaczego My?

Ten projekt to coś dla nas. Mieszkamy na wsi. Lubimy owoce. Chcemy uprawiać drzewa owocowe. Mamy duży teren przyszkolny do zagospodarowania. Zasadzimy sad, a w nim stare odmiany drzew owocowych.

W ostatnich 50 latach wyginęło 80% zasobów starych drzew owocowych. Powstały nowe „przemysłowe” odmiany, które zostały przystosowane do zwiększonej produktywności (wcześniej i silniej owocujące, o zwiększonej gęstości sadzenia ze względu na małe rozmiary). Chcemy powrotu do dawnych odmian drzew owocowych, które przez dziesięciolecia radziły sobie świetnie w rodzimych warunkach.

W ramach projektu „Tradycyjny sad” chcemy zdobywać i upowszechniać wiedzę na temat tradycyjnych odmian drzew owocowych. Nauczymy się ekologicznego sposobu ich pielęgnacji niepowodującej negatywnego wpływu na środowisko. Dzięki projektowi przyczynimy się do zwiększenia zasobów genetycznych drzew starych odmian czereśni oraz zwiększenia różnorodności biologicznej na naszych ziemiach.

Projekt „Tradycyjny sad” podzielony jest na dwa etapy główne i dodatkowy etap nieobowiązkowy. Zakończenie realizacji każdego z nich zwieńczone jest przesłaniem raportu. Działania w etapach polegają na zdobyciu wiedzy, wykorzystaniu jej w praktyce oraz wypromowaniu wykonanych zadań w środowisku szkolnym i lokalnym.

ETAP I - ROZMAWIAMY O SADZIE, polega na powołaniu 11-osobowych zespołów (zespół składa się z max. 10 uczniów i 1 nauczyciela), które zdobywają wiedzę z zakresu sadownictwa i sposobu pielęgnacji drzew (niewpływającego negatywnie na środowisko). Zespoły te mają za zadanie wypromowanie inicjatywy w środowisku szkolnym oraz znalezienie i przygotowanie terenu do założenia mini sadu.

Zespół konkursowy:

  • zdobywa wiedzę na temat sadownictwa oraz starych odmian drzew owocowych, w szczególności czereśni;
  • szuka sojuszników w postaci sadowników chroniących drzewa metodami naturalnymi;
  • wybiera zestaw tradycyjnych odmian czereśni charakterystycznych dla regionu;
  • wykonuje prace przygotowawcze do założenia sadu tj. znajduje teren i ustala formę współużytkowania tego terenu;
  • ustala optymalne zabiegi agrotechniczne w oparciu o analizę wybranego siedliska;
  • rysuje plan i przygotowuje kosztorys wydatków związanych z założeniem mini sadu;
  • przygotowuje apel lub wideokonferencje na temat mini sadu w celu promocji planowanej inicjatywy wśród młodzieży szkolnej oraz zdobywa wolontariuszy (uczniów, rodziców, nauczycieli) do pomocy;

ETAP II - SADZIMY SAD, to etap praktycznego sadowniczego działania w oparciu o przygotowany wcześniej plan wraz z prowadzeniem aktywnej akcji promocyjnej projektu.

Zespół konkursowy :

  • zakłada Kronikę Sadu;
  • przeprowadza konkursy pogłębiające wiedzę wśród młodzieży szkolnej;
  • przygotowuje materiały promocyjne (plakaty, ulotki, prezentację adresowaną do dorosłych);
  • organizuje Forum Rodziców – spotkanie z rodzicami uczniów szkoły na którym popularyzuje ideę tradycyjnych sadów. Spotkanie z rodzicami może zostać przeprowadzone w trybie online.
  • przeprowadza prace sadownicze w terenie – sadzenie drzewek i roślin towarzyszących wraz z ewentualnym

Dzięki projektowi zagospodarujemy teren wokół naszej szkoły. Będzie pięknie i z korzyścią dla środowiska i dla nas! Na pewno przyswoimy sporo nowej wiedzy w zakresie sadownictwa i  zakresie edukacji związanej ze zdrowym i ekologicznym stylem życia.

Dołączcie do nas!

Uczniowie z klasy VII c